pátek 8. května 2015

Vietnam I

Ho Chi Minh City

Narozdíl  od Filipín jsou vietnamská města čistá, ulice plné stromů a všude jsou udržované parky. Na každém rohu někdo vaří Phóčko. A v Saigonu jsou dvě obzvláště skvělé věci - pobočka Haagen Dasz a česká hospoda s točenou plzní a smaženým sýrem.
Prošli jsme si centrum (hlavní atrakce je kostel z červených cihel a hned vedle něj pošta, kterou zarchitektoval jistý pan Eiffel) a jedno dopoledne zašli do Zoo, která je docela hezká.
Na jeden den jsme jeli na deltu Megongu. Jednodenní trasa za moc nestála, nejdřív jedete dvě hodiny autobusem k řece, naženou vás do včelí farmy, kde vám dají sklinku čaje, kousek ovoce a zahrají vám tradiční písně, které byly strašné. Pak je nejlepší část, naloží vás na malou loďku po čtyřech a 5 minut jedete malým ramenem Mekongu. Zase další farma, tentokrát na výrobu kokosových kokyn. Nyní velká loď a jedete po Mekongu asi půl hodiny na oběd a zase zpátky. To je vše, sednete do autobusu, ještě se na 15 minut zastaví v chrámu se třemi obrovskými sochami budhů a jedete zas do města. Takže při zvažování návštěvy Mekongu rozhodně naplánovat vícedenní výlet, tak totiž můžete vidět krokodýlí farmu i plovoucí trh a spoustu dalšího.

Hoi An

Z původního plánu projet Vietnam vlakem moc nezbylo, lístky do spacích vagónů bývají několik dní předem vyprodané, rezervace online zrovna moc nefunguje a navíc letenky Siagon- Da Nang nestojí o moc víc než vlak. Naše letadlo mělo tři hodiny zpoždění kvůli špatnému počasí, taky to při příletu dost drncalo a před přistáním dost houpalo. Přeletěli jsme chvíli po půlnoci a šli lovit taxíka. Hoi An je asi 30 kilometrů od Da Nangu a taxíkář si řekl o 400 000 dongů. Tak jsem duchapřítomně odchytla další pár turistů a o taxík jsme se podělili.
Zrovna jsme chytili nějakou bouři, protože nám dva dny skoro nepřetržitě pršelo. Což je škoda, v Hoi Anu je nádherná pláž. Ale i tak se nám tam moc líbilo, prochodili jsme křížem krážem historické centrum města a večer, když se rozsvítí všechny lampiony a vy sedíte na večeři a koukáte na tu nádheru, je vám déšť úplně ukradený. Pro mě je Hoi An nejkouzelnější město, co jsem kdy viděla.
Druhý den v poledne to vypadalo, že déšť ustal. Naplánovali jsme si velký výlet na motorce po okolí. Nejprve jsme se jeli podívat na Silk farm, kde chovají housenky a vyrábí hedvábí. Prohlídka byla hezká a moc zajímavá. Tom se chtěl podívat do Hai Van průsmyku, proto přeplánoval výlet a vydali jsme se na 60 kilometrů dlouhou cestu. Ani ne po dvaceti kilácích začalo zase pršet. A já začala prskat. V Da Nangu jsme koupili pláštěnky a pršet na chvíli přestalo, tak jsem kapitulovala a opět nasedla na motorku. Pršet zase začalo a po dalších deseti kilometrech opustil morál i Toma a otočili jsme to. Zastavili jsme se na chvíli na pláži a vrátili se do hotelu.
Třetí den ráno jsme měli koupené lístky na autobus do Hué. Přijel van, odvezl nás pětset metrů k cestovní kanceláři, tam nás vyhodil a bylo nám oznámeno, že bus má dvě hodiny zpoždění. Fakt dobrý. Tak jsme se zase courali po centru a protože konečně vylezlo sluníčko, ani nám to nevadilo.

Hué

Autobus do Hué byl srandovní, měl pouze tři řady, zato na dvě patra a nesedělo se v něm, ale leželo. Bylo to docela pohodlné.
Hué je historické městečko se zakázaným městem a hrobkami císařů. Odpoledne po příjezdu jsme si prošli zakázané město, které je velmi rozlehlé a pěkně opravené, druhý den jsme si půjčili motorku a objezdili několik hrobek.

Thomb of Khai Dinh
Asi nejznámější hrobka v Hué. Všechny stavby jsou z černého kamene, hrobka leží na kopci, takže je tu dost schodišť a na jedné z teras stojí kamenní strážci, kteří ochraňují hrobku. Na nejvyšší terase stojí budova s krásnou, mozaikou vykládanou hrobkou, jsou tu fotky panovníka a taky fotky z pohřbu. Naproti na obzoru stojí na kopci velký bílý budha a shlíží na svět.

Thomb of Minh Mang
Tahle se nám líbila asi nejvíc. Je ve velikém areálu obehnaném rybníčky a přišli jsme ve správnou dobu, protože tu vůbec nikdo nebyl. Akorát samotná hrobka je za vysokou zdí a otvírá se pouze jednou do roka.

Thomb of emperor Tu Duc
Nachází se skoro ve městě, je dokola obehnaná zdí a teprve se opravuje. Byly tu davy lidí a moc se nám nelíbila.

Do každé z hrobek se platí vstup 80 000 dongů. Je tu ještě spousta menších hrobek, ty jsou zdarma. Ještě jsem chtěla vidět Chúa Thien Mu pagodu, která je západně od Hué, ale tu už jsme nestihli. Tom totiž opět vytáhl průsmyk Hai Van, který jsme odsud měli celých 80 kilometrů. Větší část cesty byla strašná, po rušné silnici, která se opravuje a čtyřikrát nás málem zabil autobus v protisměru. Po dlouhé a nepohodlné cestě jsme zastavili ve vesnici přímo pod průsmykem, Lang Co a dali si fried rice a citronovou limonádu. Zde jsme zjistili, že máme ruce a nohy úplně spálený, protože jsme se ráno nenamazali. Nějakou náhodou ve stejné restauraci zastavili taky dva kluci turisti, kteří byli moc hodní a půjčili nám jejich opalovák.

Následovala krásná část výletu a to projížďka hor po skoro prázdné silnici. V nejvyšším bodě byla pěkná zima a byli jsme v mraku, takže výhledy sice nic moc, ale stačilo kousek sjet níž, zastavit se a kochat. Taky jsme si museli udělat Top Gearovskou fotku. Zpáteční cesta zase děs, ale autobus nás málem sejmul jenom jednou. Vrátili jsme se až za tmy, a byla jsem tak mrtvá a špinavá, že jsme si zaplatili v hotelu jednu noc navíc a před půlnočním odjezdem vlaku se umyli a na pár hodin zalehli do postele. Považuji to za nejlíp utracených 10 dolarů ever.