pátek 7. listopadu 2014

Manila American Cemetery and Memorial



To jsem tak ležela doma čtyři dny s angínou, a když už mi konečně bylo dobře a navíc přestalo období dešťů, vyšla jsem v pátek ráno na malý výlet. Jak jsem psala v minulém článku, z jedné stany „ohraničuje“ Bonifacio hřbitov vojáků padlých v 2.SV. I když jsou jeho zdi jen o ulici vedle od Serendry, vchod je docela daleko. Ráno naštěstí nebyl provoz a cesta vedla jen kolem tří stavenišť, tak jsem se ani nedusila. U vjezdu na hřbitov mě zastavil strážný a chtěl po mě ID. Naštěstí jsem si před odchodem dělala krátký google průzkum a v jednom článku bylo zmíněno, že chcou vidět doklad, tak jsem mu mohla dát pas (sice bez víza, ale přešel to bez poznámky). Snažil se udržet hovor, nebo si dělal návštěvnický průzkum (a navíc jsem byla asi jediná, kdo přišel pěšky, všichni ostatní tam byly ve skupinách dodávkou), tak se ptal, odkud jsem, co tu dělám a jestli jdu na hřbitov poprvé. Podepsala jsem mu, že jsem se obeznámila s hřbitovními předpisy (nedělat piknik, nevodit zvířata a tak) a byla jsem vpuštěna.

Od vjezdu vede dluhá široká cesta až ke středovému kruhu s památníkem padlých, okolo památníků je v kružnicích hřbitov. Typický americký, dvoucentimetrový anglický trávník s bílými kříži, sem tam strom. Kříže byly bez jména, pouze dole měli vyražené číslo. A některé měli místo kříže hvězdu, tak přemýšlím, jestli to byli židé.









Památník má dokola sloupy, na kterých jsou vypsaná jména obětí letectva, námořnictva i pozemních jednotek, velitelé jsou napsáni pozlaceným písmem. Na zemi jsou vyražené znaky všech amerických států. A na koncích sloupořadí jsou na stěnách mapy bojů po celé Asii. V deset hodin dopoledne tam hrála i zvonkohra, ale nevím, jestli je to pravidelně každou hodinu, nebo to byla nějaká výjimka.






Celé dopoledne svítilo sluníčko, tak jsem se vrátila domů s malým úpalem. Byl zrovna Halloween a i když většinu oslav a dětských párty byla minulý víkend, už od rána chodili po High Street děti i dospělí nahastrošení v kostýmech princezen, motýlů, spidermanů a čarodějnic. Filipínci to hodně prožívají. A druhý den ráno shodili z výloh a vchodů pavučiny a bubáky a nazdobili stromečky :)

Žádné komentáře:

Okomentovat