sobota 3. září 2016

Ostrov plný chrámů a rýže- Bali den 1.

Bali bylo naplánováno na srpnový prodloužený víkend skoro dva roky dopředu, protože na Filipínách je v tento čas období dešťů (a letos obzvláště výživné), zatímco v Indonesii vrchol období sucha. Navíc jsem v březnu našla zlevněné letenky přesně na náš termín, tak jsme to měli docela neobvykle koupené půl roku dopředu. Zato všechno ostatní plánování a zařizování jsem dělala docela neobvykle pozdě, tak měsíc dopredu. Když mě napadlo podívat se na půjčení auta, všechny oficiální půjčovny už byly vybrakované. Ony jsou sice dvakrát tak dražší než ty neoficiální, ale zase půjčí auto přímo na letišti a nesnaží se vás pak natáhnout, což se nám tentokrát fakt vyplatilo. Takže bookujem poslední volné auto u EuropCaru a to vetší třířadou potvoru. Zato ubytování bylo velmi levné a všude spousta na výběr.

Sobota 27.8.

Na let ve čtyři ráno jsme se z pátku na sobotu trochu vyspali, budík 1:40 a o půl třetí už jsme byli na letišti. Ač jeden z prvních letů toho rána (Manilské letiště od jedné do čtyř v noci nepremává), Cebu Pathetic se hned podařilo nabrat skoro hodinové zpoždění. Let byl nepříjemný, házelo to, jak kdyby pilot usnul s nohama na hlavním panelu a zdálo se mu o fotbale, ale poslední hodinku už se okolní vzduch uklidnil a my se při zakroužení kolem Bali mohli pokochat sopkami vykukujícími nad mraky. Přistáváme ve čtvrt na devět, vybíráme první million a půl z bankomatu a jdeme si pro auto. Kolega s přítelkyní letěli s námi a pokračují na Gili Islands a protože my pojedeme kolem přístavu, odkud oni vyplouvají, svezeme je s náma.
Nečekaně se mi daří po ostrově navigovat lépe než jindy a tak bez problémů přijíždíme k Padangbai přístavu a stavujeme se na jídlo. Já tu zjišťuji nemilou věc, že jsem sbalila nabíječku s asijskou zástrčkou, ale na Bali mají zástrčky evropské. Budu muset večer koupit tu správnou, jinak jsme nahraní. Máváme kolegovi a sami pokračujeme k naší první zastávce, chrámu Tirtagangga, který je pro mě asi i nejhezčí z celé dovolené. Vstupné je lidové, 15 000 rupií (tisíc rupií jsou necelé dvě koruny). Není to ani tak chrám, jako spíš zahrady s velkými vodními plochami, fontánami a sochami bohů. Právě jezírko má mezi sochami chodníček z jednotlivých kamenů na vodě a dá se tak po rybníčku chodit. Komplex byl vybudován v roce 1948 posledním králem oblasti Karangasem a samotný král zahrady navrhl a také se podílel na stavebních pracích. V nejvyšší terase zahrad měl své letní sídlo, nyní je tam restaurace. Je tu klid, turistů tu také není moc. Tom si před chrámem kupuje zmrzlinu u drobné obchodnice za 25 tisic a já o pár minut později vidím tu samou v obchodě za 12 tisíc. Pak už se necháme natáhnout jen dvakrát, ale chce to vyhýbat se všem pokoutným prodavačům, protože tu platí, že čím bělejší tvář, tím vyšší ceny. Na parkovišti na nás vyběhne borec a chce dva tisíce za parkovné, ale když na něho zamáváme padesátkou, mávne rukou, že teda nic.

Čeká nás delší přejezd po úbočí sopky Gunung Agung méně vytíženou silnicí skrz vesnice. Zjišťujeme, že zdejší psi jsou blbější než ti filipínští a vůbec neuhýbají před auty, což je zvláštní, protože se tu řídí dost agresivně a rychle, navzdory tomu, že silničky jsou hodně úzké. Když se blížíme k chrámu Pura Besakih, zastaví nás první výběrčí vstupného. Až když mu zaplatím a vezmu si lístky, všimnu si, že mě natáhl o deset tisíc, ale už se mi nechce vracet a hádat se. Popojíždíme ještě pětset metrů do kopce a parkujeme na velkém parkovišti dokola obehnaném stánky s levnými hadry. Ujdeme sotva dvacet metrů a už na nás mávají další vykukové z “turistické kanceláře”. Vyslechneme si pěkné povídání o tom, že do chrámu potřebujeme průvodce, jinak že se tam nedostaneme. Cena za průvodce není pevná, ale vetšinou že turisti platí 20 dolarů. To si v duchu klepeme na čelo a oznamíme, že jim dáme padesát tisíc rupií. Nakonec cukneme na šedesát a chlápek nám s kyselým šklebem ukáže na pana Culíka, že ten nás teda provede. Musíme dalších 300 metrů do kopce za soustavného odhánění nabídek na odvoz motorkou.
Pura Besakih je nejdůležitější z chrámů na Bali a říká se mu Mothers temple. Založen byl před více než tisíci lety a při výbuchu sopky v roce 1963 tekla láva jen několik metrů od chrámu, ale samotný chrám neohrozila, což se považuje jako znamení bohů. V komplexu je 23 chrámů, kde každý slouží jiné kastě či jiné rodině a povolání a v centru stojí hlavní chrám zasvěcený Shivovi, který je označen bílými vlajkami. V pravo je chrám Brahmy s červenými vlajkami a vlevo chrám Vishny s vlajkami černými. Kdybysme tu byli dopoledne, uvidíme za chrámem tyčit se mohutnou sopku Agung, ale bohužel jsou už čtyři hodiny odpoledne a sopka je celá v mracích. Obcházíme celý komplex dokola, průvodce Culík nám občas něco povídá, ale skoro mu není rozumnět.

Chtěla jsem ten den stihnout ješte jeden chrám, ale už je pozdě a my se ještě musíme přesunout do Ubudu, kde máme ubytování. Cesta se po zacpané hlavní ulici vleče a když už dorazíme do Ubudu, nejsme schopní se vymotat v zaskládaných uzoučkých uličkách a jednosměrkách. Navedu Toma do ulice, ze které se nám nepodaří odbočit a i když říkám, ať to otočí, protože ulice za chvíli končí v polích, Tom pokračuje dál, až skončíme zaklínění v polích mezi dvěma zídkama a s uraženým levým zrcátkem.
Chytám hysteráka, Tom nadává. S mým chabým ukazováním se mu daří od tama vycouvat a na pidiplácku u stavby nového domu se otočit. Dáme si další dvě kolečka kolem centra, až auto zaparkujeme v dost široké ulici vedle paláce a na hotýlek dojdeme pěšky. Pokoj máme moc hezký a paní je milá a pořád se nám snaží něco nabídnout a jaksi nechápe, že jsme na pokraji sil a jediný co potřebujem, je dát si sprchu a jít na večeři. Je půl sedmý večer a je jasný, že tradiční balijské tanečnice v paláci už nestíháme, což me mrzí, ale stejně mám teď náladu pod psa. Dvacet metrů od ubytování máme restauraci Warung Schnitzel a na řizek se tešíme. K tomu si dáváme mohito a piňa coladu a nálada se trochu spravuje. Jestě nutně potřebuju sehnat tu zásuvku, jinak zítra nikam nedojedem. Na hlavní ulici projdu snad pět obchodů a všude mě posílají dál a dál. Tomovi se aspoň podaří vybrat z bankomatu další peníze a vzdáváme to a jdeme zpátky po druhé straně ulice. Zrovna, kdyz vidím, že Tomovi proběhl pod nohama pavouk velký jak moje ruka (!!!), koutkem oka si všimnu obchůdku s elektrem. Zástrčku mají a tím je mise splněna. Mám chuť ještě na jeden drink, ale všude už jsou alcohol-free a když už najdeme kavárnu s drinkama, tak jsou strašně drazí. Necháváme to tedy plavat a jdeme spát.