sobota 24. ledna 2015

Stopařův průvodce po Palawanu díl 1.

Na příjezd papeže jsme se všichni velmi těšili. A to proto, že kvůli němu bylo v Manile vyhlášeno volno a my tak mohli na pět dní někam odcestovat.Vybrali jsme Palawan, který je po Boracayi druhý nejznamější ostrov Filipín. Boracay je slavný plážemi a nekonečnými pařbami, Palawan svou pohádkově neskutečnou přírodou. Kdyby se Pán Prstenů odehrával na moři, natáčeli by ho tady.

Palawan je dlouhá nudle na jihozápadě Filipín. Zajimavá věc je, že k Filipínam geologicky vůbec nepatří, kdysi dávno totiž připlul odshora od euroasijské desky, zatímco Filipíny připluly odspodu. V polovině ostrova je největsí město Palawanu, Puerto Princesa, ve kterém je letište, ale bohužel nic zajímaveho k vidění. Turisticky nejdůležitější místa jsou severně od Puerto Princesy, a to 100 km vzdálený Sabang, u kterého se nachází Underground River, a 300 km vzdálené El Nido, což je záliv plný větších či menších zelených a skalnatých ostrůvků.

Přiletěli jsme ve čtvrtek po osmé do Puerto Princesy a rovnou vyrazili do City Colisea koupit permit na vstup do Underground River. Po cestě nám tricyclář stihl říct, že dneska je řeka kvůli silnému větru zavřená (k řece se musí dojet na lodičkách a když jsou příliš velké vlny, je to dost adrenalinové). Proto jsme rovnou koupili permit na pondělí. Pak jsme se nechali odvézt na autobusové nádraží, kde nás ihned odchytl nahaněč, že nás vanem odveze do El Nida za lidových 500 peso. Věc se má tak, že cestování po Palawanu není žádný med. Přes celý ostrov se táhne pouze jedna silnice a z dopravních prostředků máte na výběr pouze tricykl (což je na vzdálenosti delší než 10km jistá smrt), autobus (jezdí několikrát denně, kvalita busů je nejasná a je to dost pomalé) nebo van (hned z letiště za cca 600 nebo z auobusáku, od různých agentur nebo nadivoko od soukromníků). Vybrali jsme dodávku, protože cesta do El Nida v ní trvá 5 hodin, zatímco autobusem 7 hodin. Ukáazali nám zbrusu nový vůz a že za hodinu odjíždíme. Po dvaceti minutách nás vehnali do stoleté polorozpadlé dodávky plné lidí, posledních volných dvacet centimetrů zaplácli dalším Filipíncem a jelo se. Co jelo- přímo letělo. Náš řidič by s klidem mohl aspirovat na jezdce Formule 1. Nejen, že jel s rezavou kraxnou jako prase, ale nikde na filipínách se v dopravních prostředcích neuznávají bezpečnostní pásy. Buď jsou ustřižené, nebo zasukovné do sedačky tak, že je nevytáhnete. Po dobré hodince, co jsme se vznášeli nad silnicí, v zatáčkách se div nepřeklopili a mosty přelétali jsem se zeptala filipínky vedle mě, jestli jsou takoví řidiči na Palawanu běžní (paní totiž měla také lehce zděšený výraz). Řekla mi, že ani náhodu.
V půli cesty se konala zdravotní přestávka v restauraci ve městě Roxas. Restaurace nabízela pět filipínských jídel (rozuměj adobo s čímkoli), zmrzlinu a dvě hajzlbudky filipínského stylu- polorozpadlé dveře, mokrá špinavá podlaha, mísa bez prkýnka výšky do půli lýtek, kohoutek s vodou, kýbl a naběračku na splachování. Zato tam měli luxusní umyvadla udělané z obrovských mušlí! Jídlo jsme si nedali a po dvaceti minutách jsme pokračovali v cestě. Třičtvrtě cesty se jede po hotových betonových silnicích (některé už se stihny rozpadnout), poslední část před El Nidem se teprve staví a proto neustále sjíždíte z hotových úseků do uježděné hlíny a zase zpět. Logika filipínské výstavby silnic je stejná jako logika všeho na filipínách- vybetonujeme 500 metrů pravého pruhu, necháme 200 metrů díru, vybetonujeme kilometr levého pruhu a tak stále dokola.
Po necelých pěti hodinách od výjezdu z Puerto Princesy a pár incidentech, při kterých nás řidič málem zabil, jsme dojeli do vesnice v zálivu Corong Corong. Všechna dálková doprava musí končit tady, aby turisté ubytovaní přímo v El Nidu museli vzít tricykl a tím dali vydělat místním lidem. My však měli hotýlek v Corong Corong, proto se nám to hodilo. Od místa, kde nás řidič vysypal jsme ušli 100 metrů a byly v hotelu. Přes Agodu jsme zabookovali Doublegem Beach Resort a volba se ukázala jako dobrá, dům úplně nový, pokoje čisté a velké a moc milá a dokonce inteligentní slečna v recepci. Hodinku jsme se vyvalili na pláži (která byla od hotelu 50 metrů přes silnici), na recepci jsme si zamluvili Island Hopping na druhý den a jeli jsme se podívat do El Nida.
El Nido je město ryze filipínské, stísněné uličky, malé domečky, silnice zacpané tricykly a mezi tím se prodírají turisté a toulaví psi. Po pěti minutách jsme naznali, že tu není nic k vidění, dali si na večeři burger v restauraci/baru (který byl plný cizinců, tak jsme ho shledali za bezpečný) a jeli zpět na pokoj.

Corong Corong Beach

jedna z hezčích uliček v El Nidu

Běžná hromadná doprava

V pátek ráno jsme po snídani (filipínská- dva pidiplátky hovězího ve sladké omáčce, volské oko a bábovka rýže) vyráželi na první Island Hopping. V El Nidu mají unifikované trasy i ceny, takže je jedno, u koho výlet koupíte, vždy uvidíte to samé a za stejnou cenu. Liší se pouze kvalita služeb a lodi (čili stará zpráchnivěá bárka vs. nová loďka, co dostanete na oběd a jak blízko k cílům vás zavezou). Jako první seznámení s El Nidem jsme zvolili Tour A, což je balíček s podtitulem “laguny“. Vyjížděli jsme přímo z Corong Corong pláže a zatímco jsme čekali na zbytek skupiny (filipínský pár, italský pár a australský pár), brodila jsem se chvíli u břehu a vyhrabala obrovskou mušli. Průvodce mi řekl, že takové mušle jsou tu běžné (byly z nich udělaná i ta umyvadla, jak jsem psala výš). Když byla skupina kompletní, vydali jsme se brodit až k lodi, moře je tu totiž mělké po kolena až sto metrů od pláže (takže spíš než na koupání je to tu na procházky).

Po dvacetiminutové plavbě jsme dojeli k první zastávce- Small Lagoon. Lodí tu bylo minimálně dvacet, takže náš kapitám zastavil pěkně daleko od břehu. Voda tu je mělká, plná ryb a korálů, je tu i malá plážička. Skočili jsme radostně do vody a snažili se někam doplavat. Asi po minutě Tom s potapěčskými brýlemi hlásí, že jsou tu tisíce mlých medůz- tím se vysvětluje neustálé pálení a svědění během plavání. Také do nás občas něco kousne, jsu to větší ryby, které jsou evidentně nasrané z velkého množství turistů a tak útočí. Dlouho jsme se plácali podél skal až mi nakonec došlo, proč se všichni lidi shromažďují v jediném místě- je tu totiž okno ve skále široké i vysoké tak metr a a když se jím proplave, za ním je teprve ona Small Lagoon. Dá se do ní dostat pouze když je odliv (dopoledne), jinak je okno pod vodou. V laguně už medůzy nejsou, modrá voda a skály okolo jsou nádherné. Chvíli se kocháme a vracíme se k lodi. Mezi medůzami už chytám hysteráka a radši jdu po břehu podél skal. Podařilo se mi ale ztratit rovnováhu a spadla jsem zadkem příma na ostrou skálu a u toho si rozřízla ruku (skály jsou tu ostré opravdu jak nože), tak ze mě trochu crčí krev.

vpravo za loďkama je ve skále vchod do Small Lagoon
  Pokračujeme dál a po pěti minutách na tom samém ostrově zastavujeme znovu, tentokrát u Big Lagoon. Do laguny se dá dostat mělkou úžinou, kterou lodě při odlivu neproplují, proto náš kapitán zakotvil opět strašně daleko (mám pocit, že to snad dělal naschvál) a prý si máme doplavat. Vůbec se mi kvůli medůzám nechce, nakonec si ale beru oranžovou plovací vestičku a hopsnu tam. Je to dobrý, tady ty svině nejsou, tak si hezky priplaveme k úžině a brodíme se až k laguně. Big lagoon je naprosto úžasná, kouzelná, dechberoucí. Voda je tu hluboká až 26 metrů a proto tu vůbec nikdo není- už jsem psala o tom, že filipínci a celkově asiati neumí plavat? Do vody hlubší než po prsa nevlezou a do moře pouze s vestou :) U hrany laguny proto sedí na bobku třicet lidí s vestičkama a celé veliké laguně jsme čtyři. Plavaly jsme docela daleko a vůbec se nám nechtělo vracet.
vstup do Big Lagoon
  Následoval oběd, který všechny ostatní skupiny absolvovali na pláži, jen my zakotvili sto metrů od břehu a jedli na moři. Kapitán s pohůnky během plavby ugrilovali kuře a ryby, na lodi postavili stoleček a hodovalo se. Jídlo bylo dobré, akorát se nemůžeme ztotožnit s filipínskou přípravou ryb, která spočívá v tom, že vezmete celou rybu a hodíte ji na gril, dokud není z obou stran černá. Po jídle jsem si skočila do vody (bez medůz) a plavala a šnorchlovala, což byla krása.

boožííí koupačka a průzkum korálů
 Čeká nás třetí laguna- Secret Lagoon. Zde je opět hromada medůz, navíc si myslím, že tu není nic k vidění, proto do vody nejdu. Až zpětně mi došlo, že je tu zase díra ve skále, kterou když se člověk protáhne, dostale se do laguny, která byla dřív jeskyně a pak se jí propadl strop. No, to jsme prosrali, ale tak třeba příště. Zatímco jsme si leželi na loďce, ostatní lodě připlouvali a odplouvali a odtlačili nás až do skal. Pohůnci někam zmizeli a kapitán to sám nezvládat, takže se nám vahadla trochu rozdrtili o útesy. Na kapitánovi bylo vidět, že je nasratý (což je co říct, filipínci nasratí nebývají) a byla sranda ho pozorovat, jak přebíhá po lodi sem a tam.
Poslední zastávka dne byla na pláži Seven Commandos Beach, kde byly zase medůzy, tak jsme se nekoupali a jen se povalovali na břehu. Je tu neuvěřitelně jemný písek, takový jsem ještě nikde jinde neviděla. Prodávali tu Buko za krásných 50 peso, tak jsme si jedno dali. Filipínci tu předváděli pokusy o beach volejbal, ale žádné velké výkony to nebyly.

Loďka nás zavezla zase do našeho zálivu, probrodili jsme se (teď už hlubší vodou, přicházel příliv) zpět a šli se na hotel převléct do suchého. Tom usnul, tak jsem se šla podívat na západ slunce a do vedlejšího rezortu se zeptat, jestli si můžeme zajít na večeři. Můžeme. Vaří tu dobře, měli jsme pizzu a chicken curry a ananasový shake.