sobota 19. května 2018

K Araskému moři aneb cesta tam a zase zpátky 1. díl


Almaty- Taškent

Na cestu dlouhou 800 km jsme vyrazili v pět ráno za tmy. Kazaši neumí brzo vstávat, takže město bylo prázdné a my se tak dostali na silnici směr Shymkent za čtvrt hodinky. Ale když jedete takovou dálku, tak se cesta začne táhnout i když frčíte skoro pořád po dálnici. Jedinou protivnou pasáží byl „obchvat“ Shymkentu, kde jsme jeli podle cedulí a né podle rozumu. Obchvat je o dvacet kiláků delší než přes centrum a celou cestu jedete čtyřicítkou za kamiony a skáčete po semaforech. Pak zas až k hranicím vede dálnice.



Pozemní hraniční přechody jsou případ sám pro sebe. Už pár dní předem jsem se hranic bála, protože když čtete zážitky ostatních cestovatelů a přidáte k tomu ty vlastní, nidky vás přes hranice nemůžou pustit. Já byla opět vyhnaná bokem se stovkami uzbeků s hladami zavazadel, zatímco Tom projel autem za bránu. Několik dlouhých desítek minut jsem si postála v narvané vydýchané hale ve frontě na kazašskou pasovku, kdy mě asi deset babek předběhlo nebo si na mě minimálně lehlo. A když jsem se konečně prorvala k okýnku, celník neznaje Českého pasu vyvalil oči a s pasem na pět minut odběhl pryč. Ale po návratu mi ho beze slova s razítkem vrátil. Uzbecká strana zato byla úplně prázdná a já opět bez jediného dotazu byla za pár minutek vyřízená a mohla se zaparkovat v Uzbekistánu pod stromem s hromadou místňáků. Tomovi to zabralo o hodinu dýl a zde aspoň pár jeho zážitků. První celník po něm chtěl odvézt dvě láhve pochybného obsahu. Po chvíli nedůvěry, když zjistil že je to jen energeťák pro kolegu souhlasil. Kolega o pád desítek metrů flašky přebírá. Tom jde na pasovku, kde mu říkají, že si neudělal registraci (dřív platilo, že když v zemi zůstáváte dýl jak 5 (30, doplňte jakékoli random číslo, které si celníci zrovna vymyslí) dní, musíte zajít na imigrační policii pro speciální razítko na imigrační kartu. To bylo na začátku roku 2018 úplně zrušeno, ale vypadá to, že to vědí jen celníci na kazašských letištích. Na pozemních hranicích stále žijí pět let pozadu. Tom jim teda řekl, že už žádná registrace není. Chvíle handrkování a celníci začínají telefonovat na všechny nádraží. Telefonují 40 minut. Nakonec Toma pouští s razítkem dál. Tam začnou šacovat auto. Kufry je nezajímají, zato koukají pod každý kobereček, lezou pod auto, jsou u vytržení, že máme najeto jen 4000 km a když zjistili, že máme rádio, na plný koule ladí každou stanici. A jedeme dál- uzbecká strana. Pasovka v pohodě, ale musí zaplatit strachovku v místních penězích, které zatím nemáme. Ptá se, kde má somy sehnat a celníci ho posílají za hranice do Uzbekistánu s tím, ať auto nechá na hranicích. Vidím ho přicházet, tak jdu k bráně a skrz mříže dostávám dvacetidolarovku. Jdu na autobusovou zastávku najít někoho, kdo mi vymění, což se mi daří a po odmítnutí vexlákova kurzu v pohodě přijímá kurz můj. Skrz mříže dávám Tomovi 150 tisíc Somů a on odchází. Mezitím mu Uzbeci zaskládali auto lednicema, který si nesou z Kazachu a celník chce, ať Tom přeparkuje. Ze dvou stran lednice a zezadu vybavující se celníci, kteří odmítají uhnout, to se nevyjíždí úplně lehce. Pak může zpátky za borcem se strachovkou, který neumí rusky, neumí psát latinkou (takže napsat na papír Renault Duster je úkol na čtvrt hodiny) a navíc se mu líbí Tomášovi hodinky a chce je koupit. Když už může konečně se všemi papíry odjet, připěhne celník a že potřebuje ještě na minutku pas, sbalí ho a odejde přyč. Po deseti minutách se Tomáš ptá, kam jako sakra odběhl, tak ho začnou s jiným celníkem hledat. Najdou ho zašitýho v nejzadnějším kanclíku, jak vypisuje cár šedého papíru a řekne si o 6000 somů. Je to úřední dokument a poplatek za to, že na kazašských hranicích projelo naše auto louží desinfekce.
 
Uzbecké Drive-thru
kotel plovu (po uzbecku Oše)


Taškent

Po nekonečné cestě a přechodu hranic si dáváme hodinu oraz a v pět odpoledne (jsme o hodinu pozadu za Kazachstánem, takže o tři hodiny dopředu před Českem) a jdeme pěšky k Minor mešitě. Z ní zrovna vychází spousta lidí a někteří nesou rakev. Do mešity nejdeme, já ještě nemám šátek na hlavu a Tom sám nechce. Pak chvíli bloudíme, protože se chceme projít Expo parkem, ale všude stojí policajti v budkách. Později zjistíme, že bysme asi prošli, jen by nám prošacovali batoh. Projdeme mezi mrakodrapy bussiness centra a hotelu Internacional a u rybníčku se pokocháme televizní věží. Do japonské zahrady nakonec nejdeme, Tom má žízeň a mě bolí břicho, tak si koupíme v sámošce vodu a jdem se uložil do horizontality na hotel.
Druhý den sedáme na Taškentské metro a jedeme do centra. Metro má tři linky a jedna jízda stojí 1200 Somů (3 kč). Od hotelu Uzbekistan a sochy Amira Temura jdeme širokým bulvárem ve stínu kvetoucích stromů k Památníku nezávislosti, ale průchod je tu uzavřený, tak dál nejdeme a svezeme se metrem k Chorsu Bazaaru. Ten nás nadchl, ve venkovním krytém prostoru prodávají ovoce, zeleninu, koření, sladkosti a chleba a v prostřední kulaté budově pak maso, sýry a v horním ochozu oříšky a sušené ovoce. Kupujeme si turecký med, malý ještě horký chlebík a půl kila slaďoučkých jahod. Vedle bazaaru je Medresa Kukeldasch, do které chtěli vstup 10000 Somů. Pěšky dojdeme přes park s kolotoči až ke komplexu Khazrati Imam, což je náměstí s mešitou, medresou a dvěma dalšími typickými budovami, kde v jedné z nich je uložen „nejstarší korán na světě“. Tady po nás nikdo žádné vstupné nechce. 
Odpoledne jedeme na nejbližší pumpu, která se ukáže jako jedna ze dvou v zemi, kde tankují 95ku (a dokonce i 98!!). Jen takhle oktanový benziny stojí dvakrát víc než běžnější 92ka. I tak ale bereme plnou nádrž a borec u pumpy nám i poradí, že naproti křižovatce seženeme kanystr. Ten mají, ale jen jeden a jen na 15 litrů. I tak ho ale berem a rovnou ho naplníme 98kou.
Večer chci jít ještě vyfotit svítící televizní věž k jezírku, ale securiťáci nás tam nepustí. Tak se musím spokojit s fotkou přes silnici.

Minor Mosque
Taškentská televizní věž za dne a večer svítící



památník nezávislosti
typické sýrové koule, jsou strašně slané
homole cukru
chalva, ze začátku výborná,po dvou kouscích je člověk přeslazen
Kukeldashova medresa
v učebnách probíhala výuka
Taškentský zábavní park a tyranosaurus žere Toma
Khazrati Immam komplex


Fergana Valley

Když se podíváte na mapu, zjistíte, že Uzbekistán, Tádžikistán a Kyrgystán mají takové divné, propletené ocásky. Rozumné vysvětlení by bylo, že hranice běží přes vrcholky pohoří nebo se drží hodně kroutivé řeky. Ale kdepak, tyto hranice probíhají přes úplně rovnou zem. Je to proto, že si státy dělí velmi úrodné údolí mezi horami, o kterou se dlouze hádali. Dokonce to dopadlo tak, že státy mají navzájem ohraničené ostrůvky půdy v cizím území. My se sem dostáváme dlouhým přejezdem přes hory, kdy většina cesty je v mraku po rozestavěné dálnici a tak je to trochu adrenalin. Za jasného dne musí být z údolí na všechny strany vidět štíty hor, nám však většinu dne prší a mraky jsou všude. Míjíme město Kokand, kde budeme večer přespávat a rovnou pokračujeme do Rishanu. Tady jsou v přilehlých vesnicích rodinné dílny i velkovýrobny tradičního uzbeckého nádobí. Nejběžnější je bílá glazura s temně modrými nebo černými ornamenty, často ještě obtáhlími zlatou linkou. Já si však kupuju hluboké talíře se spoustou různobarevných malůvek. Jeden talíř je za 15 000 somů (40 korun). Jdeme zde taky na jídlo, rozlehlá jídelna s místnostmi jak uvnitř, tak venku pod přístřeškem z vlnitého plechu a pod podiem se stoly protéká potok. O podobném systému vím z Japonska, kde se k takovýmto restauracím musí jet za Kjóto do hor. My si sedáme dovnitř, je docela zima. Hned nám paní přinesla konvici čaje (1,2 kč), dva chleby a na výběr salátky. Rusky tu neumí a lístek mají uzbecky a rozumíme v něm jen kabob a lagman. Rukama si domlouváme kaboby (je to vlastně šašlik a donesli hovězí) a Tom si dává lagman. Hlavně díky chlebu jsme přejedení a platíme dohromady 70 kč.
Ještě dál v údolí zastavujeme v městečku Margilan a jdeme se podívat na bazaar. Krom tradičního ovoce, zeleniny, masa, koření a oříšků mě zaujmou hromady neloupaných buráků, semínka kytek na váhu a babičky sedící za stolem jak slepičky na hřádku, co prodávají mlíko. Kupujeme podezřele levné jahody (0,6 kg za 5000 somů) a podezřele drahé banány.
Pak už se vracíme do Kokandu, ubytujeme se na hotelu a pěšky se jdeme podívat na Chánův palác, který je ze zadu docela škaredý, ale ze předu si ho chán obložil krásnými barevnými kachlíky. Dojdeme i k medrese, která vypadá nově, ale i tak je hezká. Zpátky to bereme bočními uličkami, které netvoří domy, ale vysoké zdi bez oken, jen s jedněmi velkými vraty. Chtěli jsme najít židovskou synagogu, ale buď je schovaná za těmi zdmi a nebo už se jí zbavili. Na večeři si kupujeme bílý jogurt a zlikvidujeme ho s jahodami z trhu.
 
restaurace na řece
prodejna porcelánu

chleby na bazaaru v Margilanu
buráky v množství větším než velkém
Chánův palác v Kokandu ze zdobené strany

Půlku dopoledne zabijeme sháněním benzinu, sháněním kanystrů a když už máme obojí, zjistíme, že víčka od kanystrů protíkají a benzin nám teče do kufru. Za městěm v malé autodílně měníme jeden kanystr a těsnění na víčku u toho druhého a o půl jedenácté můžeme konečně vyrazit na dlouhou cestu do Samarkandu. Tentokrát máme i výhled na hory. Cesta pěkně utíká, silnice ani není moc rozbitá, i tak to ale pořádně kvedlá a houpá a po čtyřista kilometrech toho začínám mít dost. Před Samarkandem se jako fatamorgána zjeví benzinka s 91kou, tak bereme plnou nádrž.

dálnice v horách do Fergana Valley

Žádné komentáře:

Okomentovat