Stejně, jako všechny ostatní stány, má i Uzbekistán dlouhou a pohnutou historii. Před více než dvěma tisíci lety patřilo území k Persii, v 8. století se sem dostali Arabové a silou vnutili obyvatelům islám. O čtyřista let později se tu zase vyřádil Čingischán. A název Uzbekistán je podle chána Oz Bega, který zde vládl ve 14. století.
V půlce 19. století si zemi podmanilo carské Rusko a po 2.SV byla součástí Sovětského svazu, který tu vytvořil velkopěstírnu bavlny (a ta vyždímala Aralské jezero až do dna a i nyní ždímá poslední litry). Po rozpadu SSSR si vládu uzmul Islam Karimov a za svého života nikoho jiného k moci nepustil. Ještě docela nedávno byl Uzbekistán hnízdištěm teroristů, ale za přispění USA se podařilo radikály vymítit a od roku 2005 zde nebyl žádný teroristický útok.
Prezident se ke konci svého života asi chytil za nos a začal svou diktaturní vládu měnit blíže k obrazu západních zemí. Na konci roku 2016 zemřel a nový prezident Šavkat Mirzijojev se zatím zápaďáckých myšlenek drží.
![]() |
plocha Aralského jezera za posledních 60 let |
My si řekli, že si Uzbekistán projedem naším autem a za dva týdny ho profrčíme od Taškentu až po Mujnak a zpět. Jen pár dní před odjezdem jsme zjistili, že v zemi je velmi težké koupit benzin, že ho mají jen v Taškentu a dál už pouze na černém trhu v pet lahvích a velmi pochybných kvalit. Je to proto, že tu všechno jezdí na plyn. Což pro našeho mlsného Dastyho, který chlemtá jen 95ku, není dobrá zpráva. Ve skutečnosti to bylo tak, že 90% benzinek bylo zavřených. Ve větších městech (každých 300 km) benzinku najdete, ale bude mít jen benzin 80. Podařilo se nám najít po jedné benzince s 91kou v Kokandu, 20 km před Samarkandem a v Chivě. Dál na západ už vůbec. Navíc, když jsme nutně potřebovali benzin na zpáteční cestě o 4 dny později, benzinka v Chivě už byla zavřená. V Uzbeku je zakázáno tankovat do kanystrů. Nám se podařilo nějaké staré plastové kanystry sehnat a docela ochotně nám do nich natankovali, ale kanystry pořád protíkali a v autě to srašně smrdělo.
Většina cestovatelů se po zemi pohybuje vlakem, který by až do Buchary měl být vysokorychlostní. Mezi městy jezdí i autobusy a na kratší vzdálenosti vás sveze levný žlutý taxik nebo místňáky minidodávečka Daewoo. V hotýlcích umí trochu anglicky, ruština se určitě hodí, ale třeba ve Fergana Valley většina obyvatel neuměla ani Rusky. Cítili jsme se zde velmi bezpečně a není ani potřeba nosit do památek dlouhé kalhoty, rukávy a šátky přes hlavu.
![]() |
uzbecká hromadná doprava minimálně pro sedm uzbeků |
![]() |
uzbecký traktor má tři kola a už dávno nemá ty plechy vepředu |
![]() |
uzbecké babičky jsou nejroztomilejší |
Žádné komentáře:
Okomentovat