úterý 20. prosince 2016

Havaj deník, díl 7., Big Island- vodopády, Mauna Kea, severní část ostrova

Neděle 30.10.2016

Doteď ráno vždy jen mrholilo, dneska ale fakt prší, tak zvládám přeskládat celý auto zevnitř, jen velký kufr táhnu venkem. Snídáme zbytky a vyrážíme na dlouhou cestu, protože na sopce bude určitě pršet, nemá cenu tam jezdit. Jedeme do Hila a v Safeway kupujeme čerstvé křupavé pečivo, jogurt a pomerančový džus z Floridských pomerančů. Tom ještě tankuje a jedeme k Rainbow Falls, které mají neobvykle hodně vody a je to správný hukot. Projíždíme pěknou silničku k botanické zahradě, ale za vstup chtějí 15 dolarů za jednoho a to jim nedáme. Další zastávka jsou krásné Akaka Falls s krátkou procházkou deštným lesem a vyhlídkou na ještě jeden vodopád Kahuna Falls. Po vodopádech jedeme omrknout náš dnešní kemp Kalopa State Park, protože tam večer přijedem až za tmy a máme to teď po cestě, tak ať víme, do čeho jdeme. Vypadá to dobře, můžeme pokračovat na vyhlídku Vaipio Valley, které vypadá nádherně, škoda, že nesvítí sluníčko (ale aspoň že neprší). Následuje přejezd mezi lány pastvin pro dobytek, pak vyprahlou pouští s bílou trávou a kaktusy a zase zelené pastviny. Ve vesničce Wailui se dnes koná Pólo a já ho nikdy neviděla, tak tam před jednou přijíždíme. Stíháme konec zápasu holek z místních stájí, dáme si piknik na louce a koukneme na půlku zápasu "profíků". Ti už to hrají o poznání líp než kočky před nima. O půl třetí to balíme a vyrážíme na Mauna Keu. Po vyškrábání do půlky kopce obhlídneme visitors centrum a pokračujeme po nezpevněné cestě dál. Náš Hilton s náhonem jen na předek docela funí a párkrát i měl větší problém, ale nakonec to zvládá a my se ocitáme na vrcholku mezi teleskopy a vysoko nad mraky, jsme ve 4200 mnm. Bohužel na nejvyšší vrcholek hory se už nesmí, ale ten je max o 20 metrů vyšší než parkoviště, tak to zas tak nebolí. Máme přes hodinu čas do západu slunce, tak dojídáme křupavý chleba a zobeme green tea pocky v autě. Přijely autobusy japonců, japonci jsou oblečení buď v zářivě oranžových kombinézkách, nebo černých bundách. Jak slunce kleslo za obzor a parkoviště se vyprázdnilo, byla jsem vytažená z auta do zimy a byla mi přislíbena věčná láska. Zrovna jak Tom poklekl, přijel Ranger vyhnat nás do nížin, čímž úplně zničil kouzlo okamžiku, ale to nevadí. Cesta dolů proběhla v pohodě, zastavujeme na 15 minut na komentované pozorování hvězd, což bylo zábavné a zajímavé, ale pak se obloha zatáhla a začlo mrholit, tak jsme to unavení zabalili a v devět hodin přijeli do kempu a jdeme rovnou spát.
Benzin: 20$
Nákup: 24$
Vodopády: 5$
Pólo: 10 $
Kemp: 19$ (koupeno předem přes internet)

Rainbow Falls
Akaka Falls
Vaipio Valley

pólo, je to hlavně o běhání doprava, doleva a zase doprava
výjezd na vrchol Mauna Kei, vzadu vykukuje Mauna Loa

na vrcholku světa
tým oranžových
západ slunce na Mauna Kei
největší teleskop na světě (ty dvě bílé koule)

Pondělí 31.10.2016

Dneska je odpočinkový den, protože na pozdní odpoledne máme zamluvenou helikoptéru, široké okolí proježděno a nikam dál nemá cenu jezdit. I tak se balíme docela brzo a jedeme na silnici k botanické zahradě, kde je zátoka Onomea Bay a vedou do ní krátké trailíky. Projdeme si půlku, druhá půlka je bohužel za rozvodněnou řekou a nám se nechce brodit. Pokračujeme skrz Hilo do Mauna Loa Macadamia nut Factory, kde mají zvenčí továrny zastřešenou terasu a my si tak můžeme prohlédnout proces výroby. Kupujeme malou bonbonieru, větší nákup proběhne až před odletem. Kousek cesty zpět na Hilo je Rainforest Zoo, která je malinká, je zdarma a HLAVNĚ tu mají dva mravenečníky, ke kterým přicházíme zrovna, když dostávají krmení. Také se spoustu času zabavíme s papoušky ara a jedním kakaďákem, který se jmenuke Einstain a chce Tomovi ukrást pláštěnku. Taky mají bílého a hnědého tygra a pár zajímavých žabiček. Pěknou hodinku jsme tam strávili. Vracíme se do Hila, kde jíme v Jack In the Box a jdeme objet obchoďáky, protože nutně potřebuji helouvínskou dýni. Ve Walmartu ani v Targetu ale dýně nemají a v Safeway jsou hrozně drahé. Takže kupuji ananas a chalenge accepted! Sjedem do centra, Tom chce podruhé navštívit obchod s kokynama a kupuje další várku (předvčerejší nákup už je totiž snězený), a pak sedáme před auto na trávu a kuchám ananas. Vydlabat ho nebylo nejhorší, horší bylo ho celý na posezení sníst. Máme rozedrané jazyky. Ale ananasák je hotov! Ještě zevlíme před sochou Kamehamehy a je čas jít na letiště. Už nás ani nepřevažují a my se bojíme, že budeme posazeni dozadu, protože letíme s postarším hubeným párem. Ale vyhráváme a máme místa u pilota. Je nám řečeno, že náš dnešní pilot Luca je místní, je to zároveň mechanik a že je to nejlepší z jejich pilotů. A byla to pravda, Luka je dobrej týpek, kterej se toho nebojí. Celou cestu nám povídá a jen co přiletíme nad kráter Pu´u O´o, zaletí pomalu dovnitř a naklopí helikoptéru tak, že vidíme kráteru až do trenek. Čtyřikrát kráter obkroužíme a podél lávového proudu, který je bohužel celý schoovaný pod starou lávou, letíme až k moři podívat se, jak pěkně teče láva do vody. Vidíme pásky, podél kterých jsme šli před třemi dny a je to boží. Luca si to taky šine docela nízko. A já vlastně zapomněla říct, že letíme helikoptérou bez dveří, že? Nemáme ani jedny dveře a Tom sedí skoro ve vzduchu. Já jediná mám z obou stran lidi, ale pilot když vidí, že fotím, snaží se zaklonit co nejvíc dozedu, abych měla prostor. Prostě paráda. Pročísneme třikrát dým z lávy a frčíme zpět do Hila, kde si ještě zakroužíme nad třemi vodopády vede sebe a na závěr nad Rainbow Falls. Pilot vyhrožuje, že má tvrdé přistání, ale dosedne tak hladce, že to ani není poznat. Spolucestující pár nás přivedl na myšlenku, že bysme si mohli zajít do kina, tak sjedeme do obchoďáku, kde už je hromady dětí v Halloweenských kostýmech. Všechny filmy ale začínají až za dvě hodiny, tak místo toho jedeme 50 km na Kilaueu rozloučit se se sopkou. Dneska je nejklidnější, co jsme viděli, i tak je to ale krása. Zkouším nějaké fotky, zamáváme kráteru a vyrážíme do kempu. Spát jdeme kolem půl desáté.
Kroků: 11800
Příspěvek ZOO: 5$
Oběd: 20$
Benzin: 30$
Ananas a svíčky: 7.5$
Kokyna: 13$
Parkovné na letišti: 5$

na procházce kolem botanické zahrady do Onomea Bay a v Rainforest ZOO

ananasák vydlabaný a večer v kempu svítící

kráter Pu´u O´o z helikoptéry bez dveří
lávový proud 61G vstupuje do moře
zbyteček silnice mezi proudy lávy
spousta vodopádů
Luca se s tím neprděl
Náš vzdušný vrtulník a pilot Luca

Úterý 1.11.2016

Ráno poleháváme do čtvrt na osum, rychlá snídaně a přeskládáváme a balíme kufry tak, abysme měli jen jeden velký a dva malé a ušetřili za check in zavazadlo. Jedeme obkroužit severní výběžek ostrova, nejprve z Waimei po vnitrozemní prázdné silničce mezi zelenými kopečky a kravami. Jedeme se do vesničky Kapaa podívat na originální sochu Kamehamehy Velikého, která se jim utopila v moři dřív, než ji dovezli do Honolulu. Tam teď stojí kopie a když o spoustu let pozděli našli originál, postavili si ho tady, ve vesničce, kde krávy dávají dobré ráno. Kousek za Kapaa silnice končí a je zde výhled do hlubokého údolí Pololu Valley. Ale dolů pěšky nejdeme, místo toho se otáčíme a hledáme porodní kámen, kde se Kamehameha Veliký narodil. Teď už je to ale všechno soukromý pozemek a nám se nedaří najít, jak bysme se ke kamenům mohli dostat, tak to vzdáváme. Pokračujeme po pobřeží dolů na jih a hádáme se, který kopec vidíme před námi, protože na obzoru jsou tři hory a my známe jen dvě. Nakonec musí Tom zastavit a vygooglit, že ten třetí úplně napravo je Hualalai s 2500 metry. Zastavujeme v zátoce Wailea Bay Marine Life Conservation District, kde nahodíme šnorchlovací výbavu a hupsneme do studené vody. Rybiček je tu spousty, spíš plavou osamoceně nebo v malých skupinkách, o to je tu ale více druhů. Cachtáme se hodinu a po usušení a převlečení popojedeme na Hapuna Beach, která má všude nejlepší hodnocení. A není se čemu divit, je to katalogová pláž jak vymalovaná. Uděláme pár fotek a rychle frčíme do parku Kaloka- Honokohau, kam jsme zkusili jet už druhý den na Big Islandu, ale nestihli jsme to před zavíračkou. Chci vidět petroglyfy, které se nám zatím nepodařilo navštívit, takže chvátáme 700 metrů po cestě a vyfotím si dva panáčky, co se mi tam na šutrech daří najít. Čekala jsem něco lepšího, takže zklamaně jdeme zpět do auta a frčíme na krásné nábřeží Kony, kde si zajdeme do restaurace na vynikající burger a rybičku mahu-mahu. Dávám si také Mai Tai, ale protože jsem si ho objednala 8 minut před začátkem happy hour, dostávám ho za plnou cenu, což je nemilé. Ale zase je extra silný, takže jsem připitá i z toho jednoho. Pak už se jen fotíme u cedule „tady startuje a končí Ironman“, dobalíme kufry, vyhážeme nepotřebné věci jako karimatky a hrnec a jedeme na letiště vrátit auto a sednout si do nejlepší odletové haly. Půlku letu se kochám Mauna Keou za náma a Haleakalou vedle nás a za 40 minut už děláme ostrou zatáčku na přistání v Honolulu. Máme zamluvené auto přes Turo, kde půjčují své vozy soukromníci a jsme domluvení, že nás chlápek vyzvedne na letišti. Stačí jedna sms a za tři minuty je tady. Veze nás 5 minut do svých garážím kde na nás čeká vínové Camaro kabriolet. Chápek je strašně milej, všechno nám vysvětlí a ukáže, poradí, jak se odsud dostaneme na dálnici a můžeme frčet na východ nad Diamond Hill, kde máme AirBnB. Do domu nás pustí jedna z obyvatelek domu a po rychlé ukázce bytu se jdeme konečně odblešit. Nechce se mi jezdit na Waikiki autem, protože se o Camaro bojím a nevím, kde tam půjde zaparkovat, tak velím, že na pláž jdeme pěšky, je to přece jen 2km. Cestou tam to jde docela dobře, projdeme si ulici až k Macy´s, chceme jít do Cheesecake Factory, ale je tam dlouhá fronta, tak to vzdáváme. Už toho mám plné kecky, takže jdeme zpátky domů. Dost nás překvapilo, že kromě davů turistů je na hlavní ulici Waikiki taky spousta bezdomovců a feťáků. Úplně mrtví se doplazíme na postele v 11.